Rozmowa z klientem to kluczowy moment, który może przesądzić o twoim wyniku sprzedaży. Wiele osób zakłada, że wystarczy powiedzieć stojącej przed Tobą osobie, jakie zalety mają konkretne produkty, a ona sama się przekona, że powinna go zakupić. W rzeczywistości proces ten jest dużo bardziej skomplikowany i opiera się na kilku czynnikach, które muszą iść ze sobą w parze, żeby udało Ci się osiągnąć sukces.
Poinformuj go o zaletach produktów
Klient musi poczuć, że produkt, który mu proponujesz, jest dla niego idealnym rozwiązaniem. Jednak sposób, w jaki się o tym dowie, jest kluczowy. Postaraj się nie zasypywać kupującego danymi technicznymi, parametrami i innymi nudnymi faktami, których i tak nie zapamięta. Skup się na odpowiedzeniu na pytanie, co jest w tym produkcie wyjątkowego. Co sprawia, że będzie idealnie pasował do osoby, z którą obecnie o nim rozmawiasz? Skup się na kliencie. Ma pewną potrzebę albo problem, który rozwiąże produkt, który oferujesz. Znajdź ją i przekonaj klienta, że dokładnie tego potrzebuje do szczęścia.
Porównaj ze sobą kilka możliwości
Jeśli posiadasz kilka produktów o podobnych możliwościach, pozwól zapoznać się z nimi klientowi. Nawet jeśli wydaje Ci się, że wiesz doskonale, czego potrzebuje, możesz być w ogromnym błędzie. Kilka opcji to znacznie więcej rzeczy do wyboru i większa szansa na to, że kupujący się na coś zdecyduje. Dodatkowo sprawiasz wrażenie, że klient nie wybiera między sklepami, w których się zapatrzy, ale to w twoim punkcie decyduje między konkretnymi modelami. Im więcej propozycji, tym mocniejsze przekonanie, że dokładnie w tym sklepie trzeba wydać swoje pieniądze, nawet jeśli ceny nam się nie podobają.
Pozwól mu podejmować decyzje
Nie wybieraj nigdy za klienta. To ma być jego decyzja. Wszystko, co możesz dla niego zrobić, to pokazać mu po kolei, co dla niego masz. Wystąp z propozycją, a nie rozkazem. Jeśli klient poczuje, że wywierasz na niego nacisk, nie będzie chciał z Tobą współpracować i po prostu przejdzie do konkurencji. Postara się wykazać cierpliwością. Podsuwaj nowe rozwiązania, proponuj i znajduj wspólnie to, czego twój klient potrzebuje. Narzucanie swojego zdania odstraszy sukcesywnie każdego, wobec kogo zastosujesz tę taktykę. Skup się na tym, czego chce klient, a nie twoich uczuciach i znużeniu.